Obrázok k článku

Narodenie Bohorodičky

Bratia a sestry, nepoznáme miesto ani dátum narodenia Márie. Preto na túto tému vzniklo mnoho podaní. Dávna kresťanská tradícia hovorí, že Mária sa narodila v Jeruzaleme, v blízkosti Svätyne pri severnej bráne nazývanej Ovčou. Niektorí kresťanskí spisovatelia tiež tvrdia, že ako dieťa bola obetovaná pre Svätyňu, aby bývala medzi jej múrmi, aby sa svojou prácou starala o jej krásu i poriadok ako aj preto, aby sa zúčastňovala na spevoch a modlitbách vo svätyni.

Dom jej rodičov mal stáť na úbočí hory pri potoku Cedron. Joachim a Anna požívali veľkú úctu, ale ako bezdetní dlho žili sami, prosiac Boha o vytúžené potomstvo. Nikdy nepredpokladali, že slová, ktoré poznal každý nábožný Žid: „Hľa, Panna počne a porodí Syna, ktorému dajú meno Emanuel“, z Knihy proroka Izaiáša, žijúceho viac ako 750 rokov skoršie, sa vzťahujú na ich dcéru i Vnuka.

Podľa zjavení Márie Agredy (1665), sv. Joachim pochádzal z Nazaretu, kde bývala jeho rodina. Bol prostým, pokorným i pracovitým človekom. Sv. Anna zasa mala pochádzať z Betlehema, bola poslušná, pracovitá.

Nemecká stygmatička Katarína Emmerichová (+ 1824), beatifikovaná sv. Jánom Pavlom II. v októbri roku 2004, tvrdila, že sv. Jozef mal päť bratov; zomrel vo veku 30 rokov; domček Svätej Rodiny v Nazarete Mária dostala od svojej matky sv. Anny; hrob Márie sa nachádzal nie v Jeruzaleme vedľa hory Sion, ale v Efeze.

Všetky tieto podania nie sú podstatné pre Božie Zjavenie a v ničom sa mu neprotivia. Nemusia byť literárne správne a nie sú historickým prameňom, ale mystickou víziou. Určite svedčia o túžbe veriacich, aby podľa možností poznali čo najdôkladnejšie život Márie, videli ju v konkrétnosti dejín.

Deň narodenia Márie je tiež neznámy, ale jedna z nábožných legiend hlása, že už za apoštolských čias pustovníci z hory Karmel každý rok 8. septembra počuli v múroch svojho kláštora anjelskú hudbu a spevy. Prosili teda Boha, aby im vysvetlil tento divný jav, a dostali odpoveď, že 8. september je dňom narodenia Márie, preto celé nebo sa raduje.

Mária bola z jednoduchého ľudu, poznala jeho starosti i problémy, lebo ich zdieľala s rodákmi. Preto s takou citlivosťou zareagovala na nedostatok vína počas svadby v Káne Galilejskej. Bola tam ako hosť, nemala povinnosť starať sa o stav majetku hospodárov a ich starosti. Ale „videla“, a to bol dostačujúci dôvod, aby zareagovala, poprosila Syna, obrátila Jeho pozornosť na fakt, že „nemajú vína“. Už vtedy bola orodovníčkou ľudí pred Synom a prostredníčkou vo vykonaní zázraku.

Bratia a sestry, Mária je vždy prítomná na ceste človeka k viere, aj dnes pozná naše starosti. Je našou orodovníčkou. Už nieto priepasti medzi nebom a zemou – ona stojí medzi nami a spája nás s tým, čo je Božie a nekonečné. Amen.

Zdieľať na Facebooku