Obrázok k článku

To najlepšie ešte len príde

„S Ježišovým zmŕtvychvstaním má smrť nový význam.“ Vo výňatku zo svojej knihy, Kam ďalej ?: Kresťanská vízia života po smrti, írsky jezuit Brian Grogan skúma kresťanské chápanie tajomstva smrti.

Poviedka hovorí o malej starej dáme, ktorá mala pocit, že sa jej život už končí. Zavolala správcu, aby uzavrela svoje konečné rozhodnutia. „Keď som už správne uložená,“ povedala, „chcem, aby si mi dal do rúk vidličku.“ „Prečo?“ Spýtal sa. „No, keď som bola mladá a mali sme večeru, moja mama nám hovorila:„ Držte si svoju vidličku: to najlepšie ešte len príde. “

Tajomstvo smrti sa interpretovalo a ritualizovalo rôznymi spôsobmi po celé veky. Tu načrtneme ústrednú kresťanskú tradíciu smrti porovnaním s inými názormi. Rituály kresťanskej smrti majú kvalitu slávenia. Stretávajú sa s nádejou naplnenou očakávaním, že napriek uhaseniu života to najlepšie ešte musí prísť.

Na rozdiel od ateistov, agnostikov a humanistov kresťania veria v existenciu Boha. Boh hovorí, že nie je abstraktný filozofický konštrukt, ale Boh, ktorý sa intenzívne stará o každého, dokonca aj po smrti. Skutočný Boh nie je „Bohom mŕtvych, ale živých, pretože pre Boha sú všetci ľudia skutočne nažive“ (Lk 20:38). Z kresťanského hľadiska neexistujú žiadne mŕtve osoby, iba osoby, ktoré prešli smrťou a sú teraz úplne nažive Bohu a iným.

Zatiaľ čo Gréci tvrdia, že duša prežíva smrť kvôli svojej prirodzenej nesmrteľnosti, kresťania sa držia vzkriesenia celková osoba, telo a duša. Veria, že tí, ktorí zomreli, teraz existujú vo svojej dokonalej individualite, skôr ako jednoducho ako pamätníci v Božej mysli.

Ústredné kresťanské presvedčenie o premene smrti je zamerané na historického človeka, Ježiša. Keby sa dokázalo, že Ježiš nikdy neexistoval alebo nevstal z mŕtvych, kresťanská nádej na budúci život sveta by sa zrútila. „Ak Kristus nevztal z mŕtvych, potom zo všetkých ľudí sme najbláznivejší,“ pripúšťa Pavol (1 Kor 15, 19). Tvrdil som však, že táto údajná udalosť jeho vzmŕtvychvstania je dostatočne dobre dokázaná, aby poskytla zrelý a primeraný základ pre presvedčenie, že Ježišovo zmŕtvychvstanie má nový zmysel. ‘Od tej chvíle sa zmenil vzťah človeka k smrti; Lebo Kristus, ktorý porazil smrť,  osvietil tých čo po celú dobu „sedia v tieni smrti“ (Lk 1,79). Oslobodil ich od „zákona o hriechu a smrti“, ktorému boli predtým otrokmi (Rm 8: 2). “[1] Ježiš, ktorý vstal z mŕtvych, ospravedlňuje našu„ istú a istú nádej na vzkriesenie večného života “. ako to uvádza anglikánska Kniha spoločnej modlitby. Viera v Ježišovu premenu v  ľudskej smrti je kľúčom ku kresťanskej viere a nádeji. Kresťanská tradícia, podľa hebrejského myslenia, zdôrazňuje spojenie medzi hriechom a smrťou, ale vidí Ježišovu spásonosnú akciu ako dosiahnutie troch vecí: prináša do ľudskej histórie odpustenie hriechu; rozbíja pevnosť smrtiumožňuje nám byť Božími priateľmi. Božská láska zahŕňa hriech, a teda označuje „osteň smrti“, hoci kvôli skresleniu, ktoré hriech prináša do reality, často prežívame smrť ako zničenie a opustenie.

Aspoň od Druhého vatikánskeho koncilu je katolícke presvedčenie také, že tí, ktorí dodržiavajú iné tradície ako kresťanstvo alebo vôbec žiadne, sú tiež v dobrých Božích rukách a že večný život je prístupný všetkým, ktorí dospievajú k vyzretému ľudskému milovaniu: Pretože Kristus zomrel za všetkých, a keďže všetci sú v skutočnosti povolaní k tomu istému osudu, ktorý je božský, musíme si uvedomiť, že Duch Svätý ponúka všetkým možnosť stať sa partnerom, spôsobom známym Bohu, v veľkonočnom tajomstve. [2]

Kresťania majú byť pokorne vďační za to, že sa im ukázala Božia Dobrá správa o osude ľudstva. Táto správa im bola zverená na zdieľanie: nejde o súkromné ​​tajomstvo. Kresťania zo všetkých ľudí musia neúnavne rozvíjať spravodlivú a inkluzívnu spoločnosť a dávať iným nádej na niečo, čo ešte len príde, čo je založené na úplnom rozkvete vzťahov.

Kresťanská pastoračná prax

Teraz sa zameriame na pastoračné aspekty kresťanskej tradície smrti. Aj keď nemôžeme urobiť nič, aby sme sa zachránili pred smrťou, naša viera otvára víziu sveta za hranicami. Kresťanská komunita vo svojej pohrebnej liturgii veľkolepo vyjadruje svoju vieru v spásu Boha a jeho nekonečne láskavú reakciu na perspektívu ľudského zničenia. Kým každá smrť vyzerá rovnako vo svojej konečnosti, kresťania veria, že za scénami sa deje niečo hlboké. Prázdnota, ktorú prežívame, sa transformuje na úplnú otvorenosť, ktorú naplňuje Boh.

Keď príde čas smrti, kresťanská komunita sa zhromaždí, nielen aby smútila a rozlúčiť sa s nami, ale aby nás videla aj na našej ceste domov k Bohu.  Ježiš bude naším sprievodom milosti, ktorý nás bude strážiť na našej ceste. Oslobodil nás od sily nepriateľa a „otvoril pre nás brány raja“. Privedie nás domov a sám je pokrmom na cestu, takže predtým, ako nám vyprší ľudský život, príjmeme eucharistiu. Viaticum je starý latinský termín na prijatie Eucharistie, keď sme blízko smrti. Doslova to znamená „na ceste s vami“. Na našej ceste z tohto sveta k Bohu je Ježiš naším spoločníkom, ďalším slovom bohatým na význam. „Sprievodca“ pochádza z latinčiny (cum-panis – „zdieľanie chleba s iným“). Rovnako ako zdieľame chlieb s našimi priateľmi, Ježiš „zdieľal chlieb“ so svojimi priateľmi, najvýraznejšie pri Poslednej večeri, ale tiež v hostinci v Emmaus, kde vzal chlieb, požehnal, zlomil chlieb a dal ho učeníkom na ich ceste (porov. Lk 24:30). Rezervácia zasväteného chleba sa stala kresťanskou tradíciou, takže ak by omša nebola k dispozícii, viatikum by symbolizovalo mocne to, že Ježiš delí chlieb s umierajúcou osobou. Ježiš sa zaväzuje, že nás zachráni pred silami, ktoré nás môžu zničiť: zaisťuje nás aby sme  v bezpečí prešli do zasľúbenej zeme. Pastier sa stará o ovce, aby sme v našom umieraní mohli mať život a „mať ho hojne“ (Jn 10: 1-10). Božia známka vlastníctva je na nás (Ef 1:13). Radi nosíme značky ako Gucci, Armani alebo Tommy Hilfiger, ale najhlbšie a najcennejšie je naše kresťanské meno, ktoré symbolizuje, že Boh nás formálne pomenoval ako svojich vlastných a ako takých nás uznáva. Každý samozrejme patrí Bohu, ale mnohí to nepoznajú z vlastnej viny: – vieme to a sme za to vďační.

Naše lúčenie

Kresťanské spoločenstvo zveruje zomierajúcu osobu Bohu. Slávnostný akt odobierky odzrkadľuje frázu umierajúceho Ježiša zverujúceho sa Otcovi: „Do tvojich rúk porúčam svojho ducha“ (Lk 23:46). Umierajúci sa chystá na cestu: Cirkev žiada Boha, aby bol pripravený ho prijať. Tu sa dramaticky rozohrávajú kresťanské vzťahy: umierajúci človek je naďalej podporovaný koinóniou, ktorá preklenuje prázdnotu smrti. V okamihu úmrtia je osoba stále v bezpečí pri zhromažďovaní koinónie, ktoré je na tejto strane prázdnoty; okamžite po smrti sa osoba prebudí a ocitne sa bezpečne v koinónii na druhej strane. Náš veľký strach je, že umieranie bude ako anestetikum, z ktorého sa nikdy nezobudíme. Uvedomenie si vzťahov, ktoré nás udržujú, dáva nádej a pohodlie v konečnej fáze života. Božské a ľudské ruky sú k nám natiahnuté a držia nás pevne. Láska je skutočne silnejšia ako smrť!

Volanie z domu

Keď sa najbližšie zúčastníte pohrebnej liturgie, všimnite si najprv zhromaždené osoby. Najviditeľnejšie sú zosnulí v ich smrteľných pozostatkoch, potom rodina a priatelia a širšia kresťanská komunita: presedajúci vedie príhovor v ich mene. Na hlbšej úrovni je Ježiš prítomný všade: je to on, kto robí z kresťanskej smrťi udalosť plnú nádeje. Prichádza spolu so svojím Otcom a Duchom Svätým, aby sa stretol s osobou, ktorá zomrela. Pohrebný rituál je medziľudský, je to splnenie láskyplného prisľúbenia: – „Prídem znova a vezmem vás k sebe, aby tam, kde som ja, aby ste boli aj vy“ (Jn 14: 3). Tento sľub je bezpečný, pretože osoba, ktorá ho urobila, je božská a je úplný „pre“ osobu, ktorá zomrela, bez ohľadu na to, ako sa ich život odohral.

Keď sa zúčastníte pohrebu, predstavte si na chvíľu, že je to váš pohreb! Predstavte si, že sa zameriavate na vás, že práve vaše meno sa hovorí v modlitbách. Kľúčovým posolstvom čítania a Eucharistie je nádej, že Kristus vás uvedie do večnej radosti. Komunita pozve Pána, aby si na teba zapamätal, a požiada Ducha, aby z teba urobil večný dar Otcovi. Vaša smrť bude považovaná za okamih, keď dostanete „volanie, pozvanie z domu“, pretože Boh chce, aby ste boli s ním navždy. Slovo „domov“, ktoré má toľko emocionálnych rezonancií, sa teraz týka života v spoločnosti Božej a tých, ktorí vás prostredníctvom života podporovali a teraz čakajú na váš návrat domov. Nebudeš sa cítiť osamelý alebo stratený, ale doma, v najlepšej dobrej spoločnosti. Váš deň smrti sa stane vaším dňom narodenia do večného života. S vaším telom sa bude zaobchádzať s najväčšou úctou, pretože je podpísané kresťanským symbolom kríža, pokropené svätou vodou a incenzované. To všetko je uznanie toho, že integrálny človek, ktorým ste boli, bude vzkriesené ako neporušiteľné, nesmrteľné  a oslávné s telom i dušou. V tomto živote ste boli chrámom Ducha Svätého: teraz vás Duch Svätý, ktorý je „Pánom a darcom života“, úplne uvedie do života. Tí, ktorí za vami smútia, budú potešení pripomenutím, že „všetky putá“ priateľstva a náklonnosti, ktoré nás spájajú po celý život, sa nerozpadnú so smrťou. “[3] Zatiaľ čo skutočne prechádzate do novej dimenzie existencie s Bohom, stanete sa zdrojom požehnania pre tých, ktorí vám budú chýbať a ktorí túžia zdieľať s vami večnú radosť.

Symboly a obrazy

Obraz malej lode ktorá spustila plachty k plavbe  pozorovanej z nábrežia plného ľudí, môže pomôcť. Keď loď zmizne z dohľadu, výkrik stúpa: „Tam ide!“ Ale z druhej strany, zreteľne a zreteľne nad vodou, prichádza fandiť „Tu prichádza!“ Starí kresťania použili obraz lode so stožiarom a kormidelníkom: loď symbolizovala Cirkev a jej kapitána, Krista, so záchranným krížom ako stožiar. Obrázok pripomenul učeníkov v búrke: Ježišovým zásahom prichádzajú bezpečne domov (Mt 14: 22-33). Rovnako to bude aj s nášim prechodom na večný život.

V ranej cirkvi sa stal pohan „bdelý“ kresťanským „bdelým“ lebo sa pozeral. Obrázok pochádza z čakania v temnej noci na úsvit – vo vigílii priatelia oslavujú úsvit večného života pre jedného zo svojich. Kresťanská nádej je, že pre tých, ktorí zomreli, to najlepšie ešte príde, na rozdiel od názoru, že jednoducho prestávame byť.

Pohrebný sprievod má podtext sprievodu nevesty na stretnutie so ženíchom (pozri Mt 25: 6). Cirkev na zemi posiela odchádzajúcich kresťanov na ich cestu a žiada Cirkev v nebi, aby sa s nimi stretla. Od anjelov a svätých sa žiada, aby sprevádzali novoprijatých pútnikov na Boží trón. Hrob bol pôvodne považovaný za miesto odpočinku na ceste k Bohu. Na náhrobnom kameni boli vyrezávané kvety nielen preto, že sú samy o sebe krásne, ale aj preto, aby symbolizovali rajskú záhradu, do ktorej sa opúšťaná osoba vracia. Dnešné pohrebné vence a kytice majú bohatý a starodávny význam!

Zomierame ako žobráci s prázdnymi košmi: nemáme nič,  za čo by sme čosi zjednali. Naša nádej na večný život závisí od Božej štedrosti. Ale my veríme, že z utrpenia a zlyhania života Boh prinesie dobro, takže všetko bude v poriadku. Môžeme si oddýchnuť a všetko pustiť, ako ruky tých čo nás nesú a sprevádzajú, ako náš dôveryhodný sprievod nás odovzdáva do rúk milujúceho Otca. „Neboj sa, vždy chodím pred tebou!“ (Dt 1: 31-33). Nedávna kniha o starostlivosti o umierajúcich sa nazýva Môžem ťa sprevádzať domov?  Môžeme si správne predstaviť, že Ježiš hovorí tieto slová, ako keď náš čas zomrieť.

Potom bude treba preskúmať úlohu Ježiša v budúcom živote. .

Brian Grogan SJ je členom írskej provincie Spoločnosti Ježišovej a je riaditeľom Sacred Space.

Tento článok je výňatok z jeho knihy „Kam odtiaľto?“: Kresťanská vízia života po smrti, ktorú vydal Veritas v 2011.

 

Zdieľať na Facebooku